از غیاث الدین جمشید کاشانی چی میدونی؟

سلام!

داشتم فکر میکردم اگه یک روزی کسی ازم پرسید اسم دانشگاهت چیه و منم بهش گفتم غیاث الدین جمشید کاشانی و اون بپرسه خوب این بنده خدا کی بوده، من چی دارم بگم؟!؟

بعدش رفتم سراغ ویکی پدیا و جستجو کردم. خالی از لطف نیست شما هم یک سر بزنید. در ادامه مطلب یک چیزایی ازش هست....


جمشید بن مسعود بن محمود طبیب کاشانی ملقب به غیاث‌الدین که در غرب به الکاشی(al-kashi) مشهور است. ریاضی‌دانی برجسته و ستاره‌شناس و محاسبی ماهر و زبردست بود. آلات رصدی دقیقی اختراع کرد و از حدود ۸۰۸ (۱۴۰۶) تا پایان عمرش ۸۳۲ (۱۴۲۹) فعالیت علمی داشته است. در دوران فعالیت علمی‌اش به تالیف کتاب‌های متعددی در زمینه ریاضیات و نجوم پرداخته است مهم‌ترین این آثار عبارت‌اند از: زیج خاقانی، مفتاح الحساب، رسالهٔ محیطیه و رسالهٔ وتر و جیب.

غیاث‌الدین جمشید کاشانی هر چند فیزیکدان بود، ولی علاقهٔ اصلی‌اش متوجه ریاضیات و اخترشناسی بود؛ پس از دورهٔ طولانی بی‌نوایی و سرگردانی، سرانجام در سایهٔ حمایت سلطان الغ‌بیگ، که خود دانشمند بزرگی بود، موقعیت شغلی مطمئنی در سمرقند به‌دست آورد.

غیاث‌الدین جمشید کاشانی، زبردست‌ترین حساب‌دان و آخرین ریاضی‌دان برجستهٔ دورهٔ اسلامی و از بزرگ‌ترین مفاخر تاریخ ایران به شمار می‌آید. وی به تکمیل وتصحیح روش‌های قدیمی انجام چهار عمل اصلی حساب پرداخت و روش‌های جدید و ساده‌تری برای آن‌ها اختراع کرد. در واقع، کاشانی را باید مخترع روش‌های کنونی انجام چهار عمل اصلی حساب (به ویژه ضرب و تقسیم) دانست. کتاب ارزشمند وی با نام مفتاح الحساب کتابی درسی، دربارهٔ ریاضیات مقدماتی است و آن را از حیث فراوانی و تنوع مواد و مطالب و روانی بیان سرآمد همهٔ آثار ریاضی سده‌های میانه می‌دانند.

نظرات 3 + ارسال نظر
lilyum 1389/11/22 ساعت 10:26 ب.ظ

اطلاعات خوبی بود
فقط من نمیدونم چرا اسم دانشگاه یا همون موسسه ما به اسم این شخص نامگذاری شده.
حتما دلیل خاصی داشته!!

یکی از دلایل این نامگذاری حضور دکتر مهری به عنوان رئیس موسسه است چون ایشان یک ریاضیدان هست طبیعتا به ریاضیدان ها از جمله غیاث الدین جمشید کاشانی هم علاقه زیادی دارند ...

جباری 1389/11/26 ساعت 07:01 ب.ظ

شناختن این دانشمند برای ما که دانشجوی دانشگاهی با همین نام هستیم واجب بود . ممنون .

خواهش می کنم

بچه ها 1389/12/19 ساعت 11:22 ق.ظ

خسته نباشی!واقعا...
نقشت چیه اینجا.از وقتی که عیال وار شدی دیگه نقشت کمرنگ شده یکم فعال باش بابا!

ببخشید
راست می گید
ولی سر می زنم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد