ارشد ، ارشد ، ارشد ...

سلام،


امروز داشتم وب سایت پارسه رو می خوندم ، به یسری نوشتار مفید بر خوردم که گفتم اون رو با شما هم به اشتراک بذارم.


نظرات 28 + ارسال نظر
[ بدون نام ] 1390/02/15 ساعت 08:19 ب.ظ

چرا من هر وقت رو قسمت نظرات کلیک می کنم خود به خود صفحه به بالای وبلاگ میره؟

علی . ب 1390/02/15 ساعت 09:10 ب.ظ

اشکال از قالب وبلاگ.
یه نگاه باید به کد های جاوا اسکرپیتش بندازم

اشکال پیدا و رفع شد.

مهرداد 1390/02/15 ساعت 09:20 ب.ظ

آره زودتر یه نگاه بنداز
خیلی رو اعصابه

علی . ب 1390/02/15 ساعت 09:26 ب.ظ

باور کنید ، همین الان یه نگاه انداختم.
اشکال پیدا شد.

کسی که قالب رو درست کرده بوده بجای javascript:void(0) ، نوشته بود # تو خصوصیت href لینک دیدگاه ها.

اگه اشتباه هم نکنم # به عنوان یه anchor به بالای سایت / بلاگ تعریف شده بوده.
به همین دلیل وقتی رو لینک کلیک می شده ، مرورگر به بالای صفحه اشاره می کرده

[ بدون نام ] 1390/02/15 ساعت 10:43 ب.ظ

نامرد نیست
نمی دونسته
خودتم از کلمات عربی استفاده کردی
المفهوم

علی . ب 1390/02/15 ساعت 10:51 ب.ظ

تا اونجا که توانایی داشتم از واژه های پارسی استفاده کردم.

مهرداد 1390/02/16 ساعت 12:02 ق.ظ

ما که نفهمیدیم چی گفتی علی جان
ولی دستت درد نکنه

ایشالا برای دکتری علی جان

ما دکتر نشیم کی بشه !؟ نه دیگه ...

حیف منو تو نیست :دی

[ بدون نام ] 1390/02/16 ساعت 10:22 ق.ظ

حالا درست شد
دستتون درد نکنه.

خواهش می کنم.

جباری 1390/02/16 ساعت 01:33 ب.ظ

پست خیلی خوبی بود . اما می خواستم دیدگاهم رو نسبت به استفاده نکردن از کلمات غیر فارسی بگم . بسیار موافق استفاده از فارسی خالص و اصیل ایرانی هستم . اما از دید من بعضی از کلمه ها بین المللی هستن و نباید تغییر کنن و با همون عنوانی که کشور سازنده اش ارائه کرده باید خونده بشن . مثلا الکل رو زکریای رازی کشف کرده و همه ی دنیا با یکم لهجه بهش میگن الکل . یا واژه ی الگوریتم از اسم الخوارزم دانشمند ایرانی اومده که از اولین کسانی بود که مسائل رو با استفاده ازالگوریتم حل میکرده . وهیچ جای دنیا هم سعی نکردن عوضش کنن . در ضمن بخش اول واژه ی وبگاه هنوز انگیلیسی هست

حرفتون درسته.

وبگاه ، وب سایت ... خداییش اولش نوشته بودم وب سایت ... بعدا ویرایش شد به وبگاه

راستی خوب شد یادم افتاد اینو هم بگم :
خانم جباری دقیقا دیدگاه منو توصیف کردید... دیدگاهتون رو خیلی قبول دارم ، دقیقا یه جا از من سوال شد همین مثال الکل رو زدم !
اصلا درست نیست که کلی طرف زحمت کشیده هلیکوپتر ساخته بعد ما بهش بگیم چرخ بال !!!
خوب بود خارجی به الکل زکریای رازی چیز دیگه ای میگفتن !؟
شما ناراحت نمی شدید !!!

ع 1390/02/16 ساعت 05:02 ب.ظ

اینا فقط یه سری تعصبات بی جا هستن.
عربی بهترین و کاملترین زبان دنیاست. چرا به خاطر نژاد و خلق و خوی برخی از افراد از همه ی خوبی هایی هم که دارن چشم پوشی میکنین؟ از دانشجوی مملکت بعیده.
آقا برو نگرشت رو عوض کن. عرب و عربی بد نیستن.
فارسی بدون عربی ناقص میشه
وسلام

در هر حال :
اصلا عرب بهترین موجود و عربی کامل ترین زبان دنیا.

ولی ،

من ایرانیم و زبان من پارسیست نه عربی ...

علی . ب 1390/02/16 ساعت 06:12 ب.ظ

هلی کوپتر یا چرخ بال مسئله این است !!!

هلی کوپتر از کلمه فرانسوی hélicoptère گرفته شده. که خود این هم از دو واژه یونانی helix/helik- (ἕλιξ) و pteron (πτερόν) هست.
معنی واژه اول : پیچ خورده و کج شدست.
و واژه دوم : به معنی بال هست.

پیچ خورده : چرخان یا چرخ
بال هم که همون بال
میشه چرخ بال.

یسری واژه ها هستن که از نام شخصی گرفته شدن ، یسری هم واژه ها با معنی هستن.
مثلا کلمه : e-mail
electronic mail

و ...

الکل رو هم متاسفانه به شکل عربیش می شناسند :
الکحول : Alcohol

مهندس من مثال زدم گفتم درست نیست !!! کم دلیل بیار !!!
مگه ما ایرانی نیستم !!!
ایمیل مگه چش بود که بگیم پست الکترونیک !!!
حالا یه وجه اشتراکی هم داشته باشیم یکم زبونم به هم نزدیک بشه مگه بده ، یکم اطلاعات مون بره بالا مگه بده ... اگه بده چرا کلاس زبان میری !!!

@ 1390/02/16 ساعت 06:37 ب.ظ

ولی من فکر نمی کنم عربی کامل ترین زبان دنیا باشه
منم موافقم در همه حالات عرب ها دشمن ما هستند
هیچ خوبی هم ندارن
زبان فارسی قابل مقایسه با عربی نیست.
ظلم هایی که به ما کردند رو یادتون رفته

فقط تو همین جنگ عراق با ایران ...
میلیارد میلیارد دلار کمک به عراق کردن ...

عراق نیروگاه هسته ای اوسیراک رو به کمک فرانسه ساخته و کامل کرده بود.
ایران با 4 تا فانتوم F-4 حلمه کرد ، نیروگاه رو زد.

کشور عربستان گفت : "عیب نداره ، بیا پولشو من میدم !!!"
و بقیه کشور ها ...

@ 1390/02/16 ساعت 06:46 ب.ظ

متاسفانه اینارو نمی بینن که ...
مشکل ما اینه که زود همه چی یادمون میره!!

من کاری با اعراب ندارم ... چه خوب چه بد
بیشتر روی صحبتم با مسئله کلمات اونم بیشتر کلمه های که رواج داره ولی میخوان عوضشون کنن
ایمیل ، وب سایت ، ماشین یا خودرو چه فرقی میکنه !!!
کدوم ماشینی خودش راه میره که اسمشو گذاشتن خود رو !!!
حداقل میزاشتن راننده رو یکم معنی داشت :دی

علی . ب 1390/02/16 ساعت 07:46 ب.ظ

من کلاس زبان میرم ، ولی انگلیسی که با شما صحبت نمی کنم، می کنم؟
مشکل من با واژه هایی هست که در زبان خودمن فارسی ، براش واژه داریم ، ولی از واژه بیگانه براش استفاده می کنیم.


مثلا کلمه !؟ چرا نمی گیم واژه
یا عمق ، چرا نگیم ژرفا
عقرب ، چرا نگیم کژدم ...
فاضلاب ، پساب ...

یعنی ما این واژه ها در زبان خودمون نداریم!؟



علی به جان تو ، من شرمندم ، ولی : ( بدقت بخون :دی )

ماشین یا Machine :
من موندم ما چرا به Automobile میگیم ماشین ...
طبق دیکشنری Oxford، معنی واژه Machine این هست :
an apparatus using mechanical power and having several parts , each with a definite function and together performing a particular task

تو این معنی ، شما به واژه Car یا Automobile برخوردید؟
Machine یه واژه کلی هست.

و اما خودرو یا Automobile :
در فرهنگ واژگان آکسفورد به معنی Car معنی شده.

و اما این واژه از کجا اومده ،
late 19th century: from French, from auto- 'self' + mobile 'mobile'

از فرانسوی ، self + mobile ...
self که میشه خود ...
mobile : اگه به فارسی بخوایم بگیم :
میشه سیار ، متحرک ، قابل حرکت

حالا به نظر شما ، نمیشه بهش گفت خودرو؟

قضیه مرغ همسایست دیگه!؟

ع 1390/02/16 ساعت 08:16 ب.ظ

خوشم میاد کم نمیاری
مدارکت هم همیشه آماده است.
بی زحمت به جای دیکشنری از همون فرهنگ لغت استفاده کنی و انگلیس و آمریکا و چند تا کشور دیگه رو هم به لیست دشمنات اضافه کنی عالی میشه.
اسم خودت هم که عربیه آخه
ببین عربی رفته تو ذات ایران
هیچ رقمه هم نمیشه ازش جدا شه.
افتاد؟ (یاد بابای طاهر افتادم)
اینم از دیدگاه من
چه دیدگاهی شد!!!
میگم دیدگاه یه جوریه ها. همون نظر قشنگ تره.

من نمیدونم چه علاقه ی تو به ویکی پدیا داری ولی خوب اگه دقت کنی میشه سیار ، متحرک ، قابل حرکت
نمیشه خودرو !!!
ولی حق با توئه ... بیخیالش

علی . ب 1390/02/16 ساعت 09:14 ب.ظ

علی باور کن این واژه ها از ویکی پدیا نیاوردم ...
از خود سایت Oxford استفاده کردم.

من نگفتم میشه ... پرسیدم نمیشه بهش گفت؟

مهرداد 1390/02/16 ساعت 11:43 ب.ظ

چه بحثی اینجا بالا گرفته ، خوب این که زبان پارسی شیرین ترین و کامل ترین زبان دنیاست شکی نیست و زبان شناسی هم بحث گسترده ای و نمیشه اینجا درباره اش بحث کرد اما بهتره که از واژگان پارسی استفاده کنیم فردوسی سی سال زحمت کشید و زبان ما رو زنده کرد والا الان ما اینجا به زبان عربی نظر یذاشتیم مثه خیلی از کشورهای دیگه اطراف عربستان که همه بعد از حمله اسلام فرهنگ شون، زبونشون . .... تغییر کرده . چرا الان وقتی سعدی ، حافظ میخونیم و .... میخونیم نمیتونیم متوجه بشیم ، بخاطر اینه که واژگان اصیل پارسی رو بلد نیستیم ، الان فقط تو گویش های محلی ما از وازه های اصیل پارسی استفاده میشه البته لهجه قاطیشه، و یه سری کتابهای خاص ،

حسام آقائی 1390/02/17 ساعت 12:04 ق.ظ http://hesamtech.blogsky.com

یه اتاق گفتمان بذارید و اینجوری خودتون و عذاب ندید....
اینجا بخش نظرات نه بخش ....

سید :
سلام حسام جان ... شما خودتو ناراحت نکن :دی

علی :
بجا نمیارم شما رو!؟
ببخشید شما!؟

X 1390/02/17 ساعت 11:02 ق.ظ

خواسته یا ناخواسته دارید نژاد پرستی میکنید!

هرجور راحتید !

جواد-z 1390/02/17 ساعت 11:54 ق.ظ

اینجا اتاق گفتمان داره
http://karshenasi.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=9053
البته قبلش باید تو سایت ثبت نام کنی، در واقع استارت اینجا هم از این اتاق خورد... ولی دوستان یادشون رفته
منم به دلالیلی دیگه اینجا پست نمیدم

در مورد استارت !؟
اگه یادت باشه من این وبلاگ رو دقیقا قبل از وا شدن مدرسه ها ساخته بودم ... ولی خوب بعدا حذفش کردم.

تالار گفتگو چیه !؟
بی خیال ...
کی حال داره بره اونجا ...

اینجا حالش بیشتر نیست؟!

دلیلت رو هم می دونم چیه ....
شما که پست نمیدی ... مقاله می نویسی ... بوقتش میای می نویسی !
کابیش؟

ع 1390/02/17 ساعت 01:47 ب.ظ

خوبیه اینجا اینه که با یه تیر دو نشون میزنیم.
هم نظر میدیم هم همون دیگه

من زبان و کشورم رو دوست دارم ولی وطن پرست و افراطی نیستم.
قرآن رو هم نگاه کنی فقط عربی خالص نیست. همه ی زبان ها و فرهنگ ها به هم مرتبطن و هر روز این ارتباط داره بیشتر و بیشتر میشه. هیچ کاریش هم نمیشه کرد. از عربی که بگذریم بیشتر اصطلاحاتی که استفاده میکنیم انگلیسیه.
در ضمن من از تاریخ تا دلتون بخواد اطلاعات دارم و می دونم چی به سر این مملکت اومده. فقط محض اطلاع گفتم که بعضی از اعراب فقط دشمن ما نیستن. خیلی های دیگه هم هستن.
حالا شما فرهنگ واژه در نظر بگیر. کیه که عمل کنه.
یادمه سر یکی از کلاسا استاد اون درس درباره معادل بعضی از کلمات صحبت میکردن که یه کلمه ای که معادل فارسی براش انتخاب کرده بودن خیلی مسخره و خنده دار شده بود از معنی اصلی اون واژه کاملا دور شده بود. مشکل ما اینه که کلا عقبیم.

[ بدون نام ] 1390/04/18 ساعت 11:35 ب.ظ

سلام من نمیتونم صفحه ها شو باز کنم.

سلام میتونید از این لینک استفاده کنید بعد مطلبی که میخواهید رو سرچ کنید :
http://moshavereh.parsehportal.com/index.php
موفق باشید ...

فرشته 1390/07/13 ساعت 06:53 ب.ظ http://pasban-pasargad.blogfa.com

درود به همه
حتی سلام رو عربا به ما تحمیل کردن...
با ع به شدت مخالفم......متاسفم با وجود اینکه اعراب دشمن درجه ۱ ایرانی ها هستن تازه از زبونشونم دفاع میکنیم..مگه تو هویتتو فراموش کردی؟؟؟طبق گفته مهرداد فردوسی ۳۰ سال رنج کشید که تازه مردم هویت فراموش شدشونو به یاد بیارن و کم کم فارسی رو هجی کنن...اگه فردوسی نبود تو امروز عربی حرف میزدی
اگه ایرانی هستی باید فارسی حرف بزنی باید
وگرنه شناسنامتو بگیر و سیاهش کن...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد